Závory
Standardní s ramenem
____Představitelem kratších závor je závora G4000. Má rammeno s max. délkou 4 m.
Toto rameno lze v případě potřeby zkrátit na místě instalace (uříznout).
____Kromě této závory je k dispozici ještě závora s ramenem délky 2,5 m.
Ale tato závora tvoří jenom malou část poptávky (méně než 10%). Proto se i náhradní díly skladují především
pro typ G4000.)
____Představitelem delších závor je závora G6000. Má rammeno s max. délkou 6 m.
Toto rameno lze v případě potřeby zkrátit na místě instalace (uříznout).
____Kromě této závory je k dispozici ještě závora s ramenem délky 8 m a 12 m.
Závora s ramenem 8 m se občas používá, ale závora s nejdelším ramenem velmi zřídka. Především z důvodu velmi
vysoké ceny. Z praktického hlediska je lepší použít dvě závory G6000 z obou stran vjezdu. Nicméně tam, kde to
stavební dispozice nedovolují, je závora s ramenem 12 m nutností
____Závora G4000 se instaluje do vozovky na betonový podstavec.
Součástí dodávky závory jsou i železné úchyty, které se do podstavce zabetonují. Existuje-li již vhodné betonové
(či jinak pevné) podloží, pak lze závoru uchytit přímo do tohoto podloží. Postačí hmoždinky odpovídající pevnosti
resp. provedení.
____Závora G6000 se instaluje do vozovky na betonový podstavec.
Součástí dodávky závory jsou i železné úchyty, které se do podstavce zabetonují. Existuje-li již vhodné betonové
(či jinak pevné) podloží, pak lze závoru uchytit přímo do tohoto podloží. Ale velmi se to nedoporučuje, protože
závora je mechanicky nárazově dost namáhaná a podloží by muselo být hluboké alespoň 30-40 cm, aby nedošlo
k vytržení úchytů. Proto raději vybudujte vhodný betonový podstavec. U závor s ramenem 8 a 12 m je to nutností.
____Pro ochranu projíždějících vozidel má závora několik ochran.
- vjede-li pod zavírající se rameno vozidlo, nebo i dítě, rameno se ihned začne zase otevírat
- rameno zavory se nespustí, pokud se pod ním nachází vozidlo nebo osoba
- rameno lze vybavit gumovými nárazníky, které tlumí případný náraz na překážku
- dojde-li k poruše infraparsku (který zajišťuje předchzoí dvě ochrany), pak rameno při dopadu na vozidlo
zjistí překažku a další svůj pohyb zastaví
____Ovládání závory může být
- rádiové - přenosným ovladačem Důležité:málo bezpečné, vhodné pro menší počty uživatelů
- tlačítkem na recepci, vrátnici a pod.
- čtečkou přístupového systému Důležité:velmi bezpečné, vhodné pro větší počty uživatelů
____K závoře je třeba přívést
- napájení 230Vstř
- řídící kabel(y), od přístupového systému, od tlačítka, od domácího telefonmu a pod.
- kabel od antény
- kabel od varovného světla
- kabel od infraparsku z protější strany vjezdu
____Základní - nezbytnou - části závory je stojan (ten již obsahuje řídící elektroniku)
a rameno. Velmi ovšem doporučujeme další doplňky, které zvyšují bezpečnost a ochranu projíždějícíh vozidel a
případně i osob, zejména pobíhajících dětí.
____ Základním doplňkem je ochranný infraparsek. Ten zajistí zpětný chod ramena, přetne-li
paprsek vozidlo či osoba.
Důležitá poznámka Zákazník, který objedná závoru bez tohoto infraparsku, ji obdrží pouze v případě, že písemně
potvrdí, že byl informován o nebezpečí plynoucím z této skutečnosti
____Další velmi vhodné doplňky jsou: reflexní proužky a gumové nárazníky na rameně a
varovné světlo. Tyto prvky nejsou nezbytné, ale přispívají ke vzhledu i k bezpečné funkci závory.
____Další užitečné doplňky jsou podpěry, zejména tam, kde lze předpokládat silnější
proudění vzduchu. Podle daného místa se rozhodněte pro podpěru pohyblivou (nese ji rameno), nebo pevnou, která se
připevní k vozoce. Rameno lze i "zalomit" pro případ, že výška průjezdu je nižší než jeho potřebná šířka. Potřebujte-li
zabezpečit průjezd i proti vstupu osob, můžete na rameno umístit plot.
Přehled doplňků
- Výstražné světlo
- Ochranný názrazník
- Reflezní odrazky
- Ochranný infraparsek
- Výstražné světlo
- Plot na rameno
- Pohyblivá podpěra
- Pevná podpěra
- Kloub na rameno
Speciální závory
Řetězová závora
Blokování parkovišť Unipark
____Prvním typem speciální závory je
řetězová závora. Řetěz závory se spouští na vozovku
a po projetí vozidla se zase napne. Dodává se masivnější řetěz s max. délkou 8,5 m a o něco slabší s max. délkou 15 m.
Závoru lze tedy použít i na blokování více parkovacích míst nebo velmi širokého (až 15 m) vjezdu.
____Hlavní a nezastupitelné místo řetězové závory je u architektonicky náročných objektů,
kde standardní závora s ramenem může působit rušivě.
____Druhý typ speciální závory je Unipark - mechanizmus pro
blokování vjezdu na parkoviště.
To je jeho hlavní využití. Může se ovšem použít i kdekoli jinde, nejčastěji jako levná náhrada za standardní závoru.
Existuje menší provedení pro osobní vozidla a větší pro nákladní vozidla.
____Všechny ostatní skutečnosti, které se vyskytují u standardních závor, platí i zde.
____Ovládání speciálních závor může být
- rádiové - přenosným ovladačem Důležité:málo bezpečné, vhodné pro menší počty uživatelů
- tlačítkem na recepci, vrátnici a pod.
- čtečkou přístupového systému Důležité:velmi bezpečné, vhodné pro větší počty uživatelů
____K závoře je třeba přívést
- napájení 230Vstř, pro Unipark se toto napětí přivádí k řídící jednotce
- řídící kabel(y), od přístupového systému, od tlačítka, od domácího telefonmu a pod.
- kabel od antény
- kabel od varovného světla
- kabel od infraparsku z protější strany vjezdu
____Řetězová závora již obsahuje řídící elektroniku. Pro zařízení Unipark je třeba
ji objendat zvlášť.
____Velmi ovšem doporučujeme další doplňky, které zvyšují bezpečnost a ochranu
projíždějícíh vozidel a případně i osob, zejména pobíhajících dětí. Základním doplňkem je ochranný infraparsek.
Ten zajistí zpětný chod řetězu nebo Uniparku, přetne-li paprsek vozidlo či osoba.
Dležitá poznámka Zákazník, který objedná závoru bez tohoto infraparsku, ji obdrží pouze v případě, že písemně
potvrdí, že byl informován o nebezpečí plynoucím z této skutečnosti
____Dalším užitečným doplňkem je výstražné světlo.